1402/06/22
تصویب دستورالعمل جدید انتشار اوراق بدهی با استفاده از رتبه اعتباری

تصویب دستورالعمل جدید انتشار اوراق بدهی با استفاده از رتبه اعتباری

دستورالعمل جدید انتشار اوراق بدهی با استفاده از رتبه اعتباری در تاریخ 1402/5/16 به تصویب هیأت­‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و جایگزین "ضوابط انتشار اوراق بهادار با استفاده از رتبه اعتباری" شد که در تاریخ 1401/3/2 به تصویب رسیده بود.

در دستورالعمل جدید سقف انتشار اوراق بدهی متناسب با رتبه اعتباری بانی/ناشر، براساس نسبت بدهی آن تعیین شده است. به این ترتیب که چنانچه رتبه اعتباری بانی/ناشر از طبقه BBB باشد، میزان انتشار اوراق بدهی بانی/ناشر تا حدی است که نسبت بدهی آن (با احتساب اصل اوراق در حال انتشار) بیش از 75 درصد نشود. این نسبت برای بانی/ناشرانی که در طبقات A، AA یا AAA قرار دارند به ترتیب 80، 85 و 90 درصد است. در ضوابط قبلی، سقف انتشار اوراق بهادار بر مبنای رتبه اعتباری، بر اساس نسبتی از میانگین سود تعدیل شده دو سال گذشته بانی/ناشر (پس از کسر سود حاصل از فروش سرمایه‌­گذاری­‌ها و دارایی‌­ها) تعیین می‌شد. با این تغییر به نظر می‌­رسد که ظرفیت شرکت­‌ها برای انتشار اوراق بهادار با استفاده از رتبه اعتباری، افزایش یافته است.

طبق مقررات سابق، صرفا شرکت‌­های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران به شرطی می­‌توانستند اوراق بهادار بدون رکن ضامن و بدون وثیقه منتشر کنند که  اوراق بهادار آن­ها رتبه BBB به بالا دریافت می­کرد. در مقررات جدید این رتبه به اندازه یک ریزرتبه (notch) کاهش یافته و بنابراین شرکت­‌های پذیرفته شده با اوراق بهادار با رتبه -BBB (تریپل بی منفی) نیز می‌­توانند از این فرصت استفاده کنند.

براساس این دستورالعمل، شرکت­‌هایی که در بورس یا فرابورس پذیرفته نشده باشند، فقط در صورتی می‌­توانند بدون رکن ضامن، اوراق بهادار خود را منتشر کنند که شرکت و اوراق بهادار در دست انتشار توسط یک مؤسسه رتبه­‌بندی، رتبه‌­بندی شده باشند. در صورتی که رتبه اعتباری اوراق در دست انتشار، برابر یا بیش از -BBB باشد، وثایق کمتری برای انتشار اوراق لازم است و با افزایش رتبه اعتباری، میزان وثایق مورد نیاز کاهش می‌­یابد. این مزیت در ضوابط قبلی انتشار اوراق با استفاده از رتبه اعتباری نیز پیش‌­بینی شده بود، لکن در دستورالعمل جدید میزان وثایق مورد نیاز به مراتب کاهش یافته که میزان کاهش وثایق در برخی موارد به 32% ارزش اسمی اوراق بهادار می­رسد.

 نماد معاملاتی اوراق بهاداری که با رتبه اعتباری و بدون ضامن منتشر می‌­شوند، در سامانه‌­های معاملاتی نشان­‌دار شده و در مورد اوراقی که رتبه پایین‌­تر از -BBB دارند، از عبارت "اوراق پرریسک" نیز در نماد معاملاتی آن­ها استفاده می‌­شود. سرمایه‌­گذاران در این نوع اوراق باید بیانیه ریسکی که توسط سازمان بورس تهیه شده است را مطالعه و امضاء کنند و نمی‌­توانند در هر سفارش، کمتر از 100،000 ورقه بهادار خریداری کنند.

آخرین اخبار برهانمشاهده همه